Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej

Rozpoczęcie realizacji projektu pn. „Aktywna integracja w Gminie Lubasz”

Utworzono dnia 09.06.2025

Rozpoczęcie realizacji projektu pn. „Aktywna integracja w Gminie Lubasz”

 

Gmina Lubasz/ GMINNY OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ W LUBASZU

rozpoczęła realizację projektu pn. „Aktywna integracja w Gminie Lubasz”

Z ogromną przyjemnością chcielibyśmy poinformować Państwa o rozpoczęciu realizacji projektu „Aktywna integracja w Gminie Lubasz”.

Projekt współfinansowany jest ze środków Funduszu Europejskiego dla Wielkopolski 2021-2027 w ramach  Osi priorytetowej 6: Fundusze europejskie dla Wielkopolski o silniejszym wymiarze społecznym (EFS+), Działanie 6.10 Aktywna integracja, a okres jego realizacji trwa od 1.03.2025 r. do 30.04.2026 r.

Projekt realizowany jest przez Gminę Lubasz oraz Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Lubaszu, Biuro Projektu znajduje się w siedzibie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Lubaszu, ul. Bolesława Chrobrego 37, 64-720 Lubasz. Kontakt telefoniczny: 67 255 64 63

Celem głównym projektu jest poprawa sytuacji społecznej i zawodowej osób nieaktywnych  zawodowo zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym w Gminie Lubasz poprzez udział w kompleksowym wsparciu (aktywizacja społeczna, zawodowa, zdrowotna).

Osoby chcące wziąć udział w projekcie obowiązkowo muszą spełniać poniższe kryteria dostępu:

  1. Zamieszkanie bądź pobieranie nauki, zgodnie z Kodeksem Cywilnym, na terenie województwa wielkopolskiego w Gminie Lubasz
  2. Posiadanie statusu osoby biernej zawodowo/niezatrudnionej z powodu niepełnosprawności, stanu zdrowia, ze względu na obowiązki rodzinne (opieka nad dziećmi/os starszą/os chorą/prowadzenie domu) lub jako osoba korzystająca ze świadczeń z pomocy społecznej zgodnie z ustawą o pomocy społecznej lub kwalifikującej się do objęcia wsparciem pomocy społecznej, tj. spełniającym min. 1 z przesłanek określ. w art. 7 tej ustawy (konieczne jest zaświadczenie z ZUS lub potwierdzenie wygenerowane z PUE ZUS),
  3. Brak uczestnictwa jednocześnie w innym projekcie z zakresu aktywizacji społeczno-zawodowej dofinansowanej z EFS+
  4. posiadanie zaświadczenia osoby z niepełnosprawnością (jeśli dotyczy)

Dodatkowymi kryteriami preferencyjnym są:  

  1. wielokrotne wykluczenie społeczne rozumiane jako wykluczenie z powodu więcej niż 1 z przesłanek kwalifikujących je do wsparcia w projekcie, lub spełniające więcej niż 1 przesłankę określ. w art. 7 ustawy z 12.03.2004 r. o pomocy społecznej (50 pkt.)

b)   znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności (50 pkt.)

c)    niepełnosprawność sprzężona, choroby psychiczne, niepełnosprawność intelektualna lub

całościowe zaburzenia rozwojowe zgodnie z Międzynarodową Statystyczną Klasyfikacją   

Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD10 (50 pkt.)

d)   korzystanie z programu FE PŻ (10 pkt.)

e)   pobyt w instytucjonalnych formach opieki, takich jak: domy dziecka, młodzieżowe ośrodki

wychowawcze, placówki opiekuńczo-wychowawcze, domy pomocy społecznej, zakłady

poprawcze lub inne placówki całodobowe (10 pkt.)

f)    wykluczenie komunikacyjne (10 pkt.)

g)   pobyt w jednostce penitencjarnej w terminie ostatnich 12 m-cy (10 pkt.)

 

W ramach projektu realizowane będą następujące zadania:

  1. W ramach AKTYWIZACJI SPOŁECZNEJ w projekcie przewidziano działania związane z przywróceniem/wzmocnieniem kompetencji społecznych, zaradności, samodzielności i aktywności społecznej dla uczestników projektu. Zaplanowano realizację:
  2. Treningów umiejętności społecznej (dla 60 UP) - 6 grup po śr. 10-11 os. Zajęcia po 8 godz. lekcyjnych (łącznie: 48 godz. w projekcie).  Efekty treningu to m.in.: skuteczna komunikacja z otoczeniem, nawiązywanie pozytywnych relacji międzyludzkich, przełamywanie barier izolacji, pełnienie ról społecznych, samodzielność, podejmowanie decyzji, budowanie poczucia własnej wartości, radzenie sobie ze stresem w trudnych sytuacjach, asertywność, techniki kreatywnego rozwiązywania problemów. Każdy UP otrzyma certyfikat potwierdzający uczestnictwo w treningach. Przewidziano catering oraz materiały zużywalne i informacyjne.
  3. Treningów ekonomicznych (dla 40UP) - 4 grupy po śr. 10-11 os. Zajęcia po 8 godz. lekcyjnych (łącznie: 32 godz. w projekcie).  Celem treningu jest wzmocnienie i rozwój umiejętności wykorzystania czynności życia codziennego w obszarze kształtowania i podtrzymywania orientacji w wartości pieniądza i towaru oraz umiejętności planowania wydatków według swoich potrzeb i możliwości. Podczas treningu zostaną omówione m.in. historia zadłużenia UP, bilans szkód i problemów, budżet domowy – bilansowanie wpływów i wydatków, planowanie zmiany w zarządzaniu finansami. Każdy UP otrzyma certyfikat potwierdzający uczestnictwo w treningach. Przewidziano catering oraz materiały zużywalne i informacyjne.
  4. Warsztatów zdrowego odżywiania (dla 40UP) - 4 grupy po śr. 10-11 os. Zajęcia po 8 godz. lekcyjnych (łącznie: 32 godz. w projekcie). Warsztaty obejmują teoretyczne i praktyczne zajęcia, które pomagają UP zrozumieć zasady właściwej diety oraz nauczyć się przygotowywać zdrowe posiłki. Tematyka warsztatów będzie obejmować wybór odpowiednich produktów spożywczych, unikanie niezdrowych składników, a także komponowanie jadłospisu uwzględniającego ew. schorzenia.
  5. Poradnictwa obywatelskiego (dla 60UP, śr. 2godz./UP, łącznie 120 godz. w projekcie)
  6. Indywidualnych konsultacji z psychologiem (dla 60 UP, śr. po 2 godz./UP, łącznie 120 godz. w projekcie)
  7. wydarzeń o charakterze kulturalnym, aktywizacyjnym bądź animacyjnym, w których uczestniczyć będą UP (2 wydarzenia/UP). Będą to np. wyjście do kina, teatru, na basen, koncert czy kabaret. Ich celem jest wzrost aktywności społecznej UP.
  8. 2 działań środowiskowych tj. imprezy integracyjne/edukacyjne bądź festyny. Będą w nich uczestniczyć UP i ich otoczenie, w tym rodziny, mieszkańcy gminy oraz przedstawiciele lokalnych instytucji. Głównym celem w/w imprez jest integracja UP ze środowiskiem lokalnym oraz wzrost ich aktywności społecznej. UP będą czynnie uczestniczyć w przygotowaniu i realizacji w/w wydarzeń  poprzez tworzenie koncepcji przedsięwzięcia i jego wspólnej realizacji w celu pobudzenia u UP chęci aktywnego udziału w życiu społecznym, zwiększenia ich zaradności, samodzielności, motywacji do działania i poczucia przydatności społecznej.
     
  9. W ramach AKTYWIZACJI ZAWODOWEJ oraz w celu dopasowania kwalifikacji/kompetencji do potrzeb rynku pracy zostaną zorganizowane:

a) szkolenia zawodowe dla 50 UP na terenie powiatu czarnkowsko-trzcianeckiego. Tematyka szkoleń (SZK) będzie określana indywidualnie, na podstawie monitoringu lokalnego rynku pracy i współpracy z lokalnymi przedsiębiorcami oraz dostosowana do indywidualnych  potrzeb UP (ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb kobiet). Przewidziano stypendium SZK wypłacane na zasadach określonych w Ustawie o promocji zatrudnienia. Wsparcie udzielane w ramach kursów/SZK nie może być krótsze niż 30 h, dlatego średnio założono 50 godz. SZK/UP. Wszystkie SZK w projekcie kończą się weryfikacją uzyskanych kompetencji/ kwalifikacji, tj.  egzaminem. Efektem szkolenia będzie nabycie kwalifikacji/ kompetencji (konkretnych efektów uczenia się uzyskiwanych w toku szkolenia) potwierdzonych odpowiednim dokumentem (np. certyfikatem), który będzie zawierać informacje na temat uzyskanych przez UP efektów uczenia się w rozumieniu wytycznych monitorowania postępu rzeczowego na lata 2021–2027 i LWK 2021 dla EFS+. Zapewnione będą ułatwienia dla OzN (dostosowane do rodzaju niepełnosprawności UP).

b) staże zawodowe dla 22 UP. Staże realizowane będą w firmach/instytucjach z województwie wielkopolskim w powiecie czarnkowsko-trzcianeckim i będą trwać 4 miesiące, w wymiarze 160h/mc dla osób pełnosprawnych i OzN w stopniu lekkim oraz w wymiarze 140h/mc dla pozostałych UP. Stażyście przysługuje miesięczne stypendium w wys. 120% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt. 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, naliczane proporcjonalnie do godzin stażu zrealizowanych przez stażystę (wypłata z dołu, obliczana co m-c na podst. list obecności, zwolnień L4 itp.). Każdemu stażyście będzie przysługiwało dodatkowe wsparcie w postaci zwrotu kosztów dojazdu (najtańszym środkiem transportu). Warunkiem otrzymania zaświadczenia o ukończeniu stażu jest pozytywna pisemna opinia podmiotu przyjmującego na staż oraz brak nieusprawiedliwionych absencji.

c) konsultacje z pośrednikiem pracy (dla 30UP, śr. 3 h/UP, razem 90h w projekcie). Pośrednictwo obejmuje kompleksowe działania w zakresie wyboru zatrudnienia zgodnie z kompetencjami UP. Pośrednik pracy, po zapoznaniu się z IŚR oraz po przeprowadzeniu rozmowy z UP, opracuje profil zawodowy UP, który posłuży jako baza do poszukiwania ofert pracy dla UP oraz będzie prowadził efektywne pośrednictwo tj. działania zmierzające bezpośrednio do pozyskania pracy (np. rozmowy z potencjalnymi pracodawcami).

UWAGA!!!

Usługi aktywnej integracji o charakterze zawodowym (m.in. staże) nie mogą stanowić pierwszego elementu wsparcia w ramach ścieżki reintegracji i muszą zostać poprzedzone udziałem w wybranej aktywizacji społecznej.

Projekt przewiduje również zapewnienie działań, które mają na celu wyeliminowanie lub złagodzenie barier zdrowotnych utrudniających funkcjonowanie w społeczeństwie lub powodujących oddalenie od rynku pracy osób z niepełnosprawnościami. Dlatego w ramach WSPARCIA DLA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI (tj. 5 UP) zaplanowano:

  1. wsparcie profilaktyczno- diagnostyczne z  fizjoterapeutą - śr. 40 h/UP (łącznie 200 godz.)
  2. wsparcie trenera pracy – śr. 32h/UP (łącznie 160 godz.)

W ramach projektu założono osiągnięcie następujących wskaźników:

 

• Liczba osób, których sytuacja społ. uległa poprawie – 54 osoby

• Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje –54 osoby

• Liczba osób poszukujących pracy - 30 osób

• Liczba osób pracujących– 6 osób

Szczegółowe informacje zawarte zostały w Regulaminie projektu (który dostępny jest poniższej).

W celu niwelowania barier społecznych i architektonicznych możliwe jest wypełnianie formularza w formie elektronicznej, a także możliwość kontaktu telefonicznego z Biurem Projektu w celu umówienia dogodnej formy rekrutacji.           

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, Ul. Bolesława Chrobrego 3764-720 Lubasz

          + 48 67 255 64 63 

           gops@lubasz.pl

 

#FunduszeUE  #FunduszeEuropejskie

Całkowita wartość projektu: 927 903,95 PLN

Kwota dofinansowania UE: 649 532,76 PLN

Budżet państwa: 226 671,19 PLN

GODZINY URZĘDOWANIA

Poniedziałek  8.00- 17.00

Wtorek, środa, czwartek  7.30- 15.30

Piątek  7.30 – 14.30

Zegar

Imieniny

Kalendarium

Lista wydarzeń w miesiącu Czerwiec 2025 Brak wydarzeń w tym miesiącu.